2014. június 25., szerda

Önbarnítás, ahogy én csinálom



Be kell valljam, hosszú út vezetett számomra idáig, hogy az önbarnítókról írjak. Már írtam erről korábban ebben a bejegyzésben, hogy én vagyok a megtért fekete bárány, aki járt a másik oldalon is: sokáig napoztam, szoláriumoztam, élveztem a barnaságot, majd a legutóbbi szülinapom környékén jött a felismerés, hogy ha így folytatom, csúnya ráncos leszek tele pigmentfoltokkal, így jött egy 360 fokos fordulat, melynek köszönhetően ma már a bőröm magas faktorszámú fényvédőkkel védem a napfénytől. 
Büszkén mondtam, hogy nem megyek többé szoláriumba és tartottam is magam az elhatározásomhoz, de a tavasz közeledtével féltem kicsit attól, hogy hogyan viselem ezt a fénymentességet. Télen nem volt olyan zavaró számomra a fehérség, de ahogy egyre több testrész kandikált ki a ruha alól, felmerült bennem az igény, hogy legyek legalább egy kicsit barnább – természetesen bőrkárosítás nélkül. A barnulás egyetlen bőrbarát módja pedig az önbarnító, tehát egy a bőrére odafigyelő, azt óvó nő számára az egyetlen megfelelő opció. 



Hogyan működnek az önbarnítók?

Szinte az összes ilyen termék barnító képességét az ún. dihydroxyacetone, vagyis közismertebb nevén a DHA adja, ami általában maximum 5%-át teszi ki a terméknek. Értelemszerűen minél több van benne, annál intenzívebb színt érhetünk el vele. A barnulás csak a felhámot érinti, a dihidroxiaceton a keratin tartalmú fehérjékhez kötődik. A különböző fehérjék különböző módon reagálnak a DHA-val szemben és létrejönnek a sárga és barna pigmentek, amelyeket melanoidoknak hívunk. Ezek a pigmentek hasonlóak a melanin nevű pigmenthez, ami azonban a bőr mélyebb rétegében keletkezik UV sugarak hatására.
A barnaság általában a felvitelt követő 1-3 órában alakul ki, és egyénenként változik, hogy milyen gyorsan kopik le: az önbarnítók 5-10 nap után lehámlanak a felhámsejtekkel együtt. A kopás gyorsasága függ attól is, hogy hámlasztunk-e, mennyit izzadunk, mennyire erősen dörzsöljük magunkat a törölközővel vagy épp mennyi időt töltünk a vízben, ezek ugyanis felgyorsítják a folyamatot. 
Az, hogy a kialakult barnaság mennyire lesz barna illetve a sárga, nagyrészt a saját bőrünk eredeti színétől függ. Előfordulhat, hogy míg az ismerősünk gyönyörű csokibarna lesz egy terméktől, addig az rajtunk furán sárgás eredményt ad. Erre sajnos nincs szabály, ki kell tapasztalnunk, hogy a mi bőrünkön melyik termék ad természetes barna eredményt.
Az elért, lehetőleg barna szín élettartamát az erythrulose képes meghosszabbítani, ezért érdemes olyan terméket választanunk, mely tartalmazza ezt az összetevőt is.
(Forrás: Krémmánia)


kar önbarnítva, láb eredeti színben



Hogyan alkalmazzuk az önbarnítót úgy, hogy a bőrünk igazán szép legyen? 

Az egyik alapszabály az önbarnítás során, hogy ne kapkodjunk: ne akarjuk az önbarnítás műveletét sitty-sutty néhány másodperc alatt letudni és ne akarjunk gyorsan szuperbarnák lenni! Az alábbi intelmek a saját káromon fogalmazódtak meg bennem, mert ha nem figyelünk, könnyen lehetünk foltosak vagy rosszabb esetben rettentően sárgák, amit a nyári meleg idején sajnos elég nehéz takargatni. 
Az önbarnítás előtt érdemes kicsit lehámlasztani a bőrünket: ha van otthon AHA savas hámlasztónk, akkor azt is bevethetjük, de ha nincs, akkor egy puha mosdókesztyűvel finoman átdörzsöljük-simogatjuk a bőrünk. Ennyi elég, most sem jó, ha irritáljuk, erősen dörzsöljük a bőrt. 
A száraz részeket (pl könyök, térd) egy kis testápolóval érdemes bekenni, ellenkező esetben ezeken a területeken furcsa koszos-foltos lesz bőrünk, mivel a száraz bőr jobban beszívja az önbarnítót és így sötétebb lesz itt a bőr, mint máshol.
Az önbarnítót érdemes nem a saját tenyerünkbe nyomva felvinni, hanem egy barnító kesztyűre, ami segít az egyenletes eloszlatásban (fenti képen látható a DM saját márkás kesztyűje). Ez sajnos kissé átázik, így én ez alá még egyszer használatos gumikesztyűt is szoktam húzni (amit nem feltétlenül szükséges egy használat után kidobni, 2-3 alkalommal is viselhetők, mire az önbarnító kikezdi ezek vékony anyagát vagy elszakadnak). Ha nem így teszek, az ujjaim és tenyerem rettentően sötétek lesznek, így ezt én már nem spórolom meg (mert bezzeg a tenyeremen sokkal ragaszkodóbb a felvitt barnaság, mint a testem többi részén). A felvitelkor kifejezetten ügyeljünk az egyenletes eloszlatásra, mert ha nem tesszük, nagyon könnyen foltos lehet a végeredmény. Ilyenkor tesz jó szolgálatot a színezett termék, mert azok eldolgozásánál lehet látni, hogy hova vittünk már fel krémet/habot és hova kell még kenni. 
Az önbarnítók jellegzetes szagát sajnos nem tudjuk elkerülni, eddig minden próbált terméknél éreztem többé-kevésbé. Kivédeni tehát nem lehet, annyit tehetünk a kellemetlenség csökkentésére, hogy ha este visszük fel, a másnap reggeli zuhanyozás pedig elveszi a „szagot”, így nem olyan zavaró. Zuhanyozás után pedig érdemes odafigyelni a bőr hidratálására is: felviszek egy vékony réteg testápolót a bőrre, mert (úgyis mindig kenegetem magam) úgy vettem észre, hogy ha alaposan és rendszeresen hidratáljuk a bőrt, akkor tartósabb lesz a barnaság.
Az önbarnítók egyik nagy hátránya, hogy megfogják a ruhákat. Önbarnítás után nem érdemes a hófehér selyempizsamánkat felvenni és a hófehér, drága ágyneműt is hanyagoljuk. Kimosható ugyan, de akkor sem szép látvány a sárgás-barna színű pizsi. Sajnos a fehér ruhákkal is óvatosan kell bánni: az önbarnító felvitele utáni napon én inkább hanyagolom a fehér ruhákat, mert úgy vettem észre, akkor még jobban megfogja a ruhákat a „barnaságom”. 

Sajnos azt kell mondjam, hogy összességében igen macerás dolog ez az önbarnítás. Gondolom, nem véletlen, hogy hazánkban még mindig jóval népszerűbbek a szoláriumok, mint az önbarnítók. Macerás a folyamat, nem is olyan tartós az így elért barnaság, de a ránctalan, egészséges bőrért megéri!


Próbáltatok már önbarnítót? Van bevált praktikátok önbarnításra?

12 megjegyzés:

  1. Jó kis cikk volt :) Az az Avon hab állagú barnító mennyire vált be neked, szereted ? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Már egy kenés után egész barna színt ad, könnyű felvinni a hab állag miatt, ráadásul színezett, így könnyebb felvinni.
      A hátránya, hogy kissé szárítja a bőröm, nagyon figyelni kell mellette a hidratálásra.
      Mindezek mellett tény, hogy mostanában ezért nyúltam a legtöbbször a testem barnításakor (arcra nem merem használni)

      Törlés
    2. Köszi szépen :D Ez egészen jól hangzik. Gondolkodtam rajta, hogy megrendelem, de sajnos eddig nem voltak túl jó tapasztalataim önbarnítókkal, de erről már mástól is hallottam jókat, úgyhogy azt hiszem megrendelem :)

      Törlés
    3. Szerintem megér egy próbát!
      Nem tudom mennyire fehér a bőröd, de készülj fel, hogy ez egy lépésben is elég sötét színt ad (szerintem).
      Kíváncsi leszek a véleményedre! :)

      Törlés
  2. Nekem az első használat után tönkrement a Dm-es kesztyű... szeretnék venni egy drágábbat, de fogalmam sincs, hogy melyik márkától vásároljak/rendeljek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, sajnálom! Egyet már én is elhasználtam, no de nem egy alkalom után!
      Sajnos személyes tapasztalatom nincs más kesztyűvel, de a Krémmánián wishes ezt ajánlotta, ő próbálta és szereti:
      http://www.hqhair.com/st-tropez-applicator-mitt/10548096.html

      Törlés
  3. Én akárhogy próbáltam már többfélét, testápolót is...inkább krémmel szoli és óránként újrakrémezett napozás :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nos, tény hogy a szolival és a napozással egyszerűbb barnaságot szerezni, de nekem ez most már nem alternatíva, így macerázok :)

      Törlés
  4. Én az önbarnítókra esküszöm és szerintem meg lehet tanulni úgy használni őket, hogy eredmény természetes és szép legyen. Aki azt hiszi hogy a szoli-barna szebb az nagyot téved. A barátnőm szoliban barnult és róla mindenki simán megmondta hogy szolis az én önbarnítómról meg nem akarták elhinni hogy nem napozástól lettem barna. :) Amúgy én is a Sun Dance termékeket használom és abszolút elégedett vagyok velük. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem ehhez szem kell - nekünk jó a szemünk ehhez. Érdekes, hogy az első önbarnítós próbálkozásaimkor tőlem is kérdezték, hogy mitől lettem barna, ha nem szoliba járok, nem hitték el, hogy nem szoli. Pedig színben hatalmas különbség van a kettő között :)
      A SunDance nagyon jó! :)

      Törlés
  5. Nekem most a Sundance van meg spray formában. Épp az a tervem, hogy a meglévő színemet fenntartsam, bár lusta vagyok önbarnítózni, így talán, hogy van alapszínem - amit nem akarok, hogy eltűnjön- jobban rá tudom venni magam. Annyira jó, amikor valakinek év közben is szép színe van :D Érdekes egyébként, hogy a napokban pont elgondolkodtam azon, hogy míg régen a "kiváltságosok" fehér bőrűek voltak és barnák csak a munkások voltak, akik naphosszat a szabadban dolgoztak, mára már ez teljesen megfordult és ma az a kiváltság, ha valakinek arra jut ideje, hogy napon legyen és lebarnuljon. Érdekes és egyben szomorú dolog ez. Bár a barna bőr nekem is jobban bejön :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Láttam is a videódban ezt a Sundance sprayt, utána is néztem KM-en, de végül a denat. alkohol miatt nem vettem meg. Így is száraz bőröm van, nem szeretném, ha az tovább szárítaná.
      Bizony, így van ez, megváltozott az értékrend. Ha csak a karcsúságot nézed: régen az volt jó, ha valaki kövér volt, mert látszott, hogy van mit a tejbe aprítania, nem éhezik. Ma meg inkább karcsúak/vékonyak szeretnénk lenni, nem pedig ducik :)
      Szerintem összességében a lényeg az egészség. Ha nem is akarunk fehérek lenni, legalább kíméletes módszert válasszunk a barnulásra, ne olyat, amitől 10 év múlva aszott lesz a bőrünk.
      Még mindig jobban tetszik nekem is a barna bőr, de ahogy távolodik a nyár, egyre lustább vagyok önbarnítózni, elbújt a nap és megelégszem a hófehérséggel is :)

      Törlés