2013. április 26., péntek

Modern kütyük: az én e-book olvasóm



A modern kütyük manapság lassan begyűrűznek az életünk minden területére: okostelefon, tablet, GPS, pulzusmérő óra, smart tv… Nálam a legújabb ilyen elektronikai eszköz az e-book olvasóm. 



Gyerekkorom óta imádok olvasni – bár amióta dolgozom és mellette tanulok, kevesebb időm jut erre a hobbira (főleg mert ha egyszer elkezdek egy jó könyvet, akkor szinte csak azzal foglalkozom, nálam nincs olyan, hogy minden nap olvasok egy órát). Anno előfordult, hogy hajnali ötig olvastam, annyira tetszett a könyv (még jó, hogy nyári szünet volt :-), vagy épp mosogatás közben is előttem volt a könyv – bár arra már nem emlékszem, hogy sikerült ennek kivitelezése… 
Régebben mindig hatalmas könyvtárszobáról álmodoztam, van is jónéhány könyvem, aminek a barátaink nem örültek túlzottan: amikor a költözésben segédkeztek célozgattak rá, hogy minek ennyi könyv, ha már olvastam őket. Mindig is nagyon szerettem a teli könyvespolc látványát, az új könyvek máshoz nem hasonlítható illatát (bizony, még a tankönyveket is szerettem) – ezért gondolkodtam sokáig, hogy kell-e nekem e-book olvasó. Tavaly ősszel egyszer már elvetettem az ötletet, hogy talán nem is használnám ki rendesen. Majd idén tavasszal ismét jött a sugallat: Pipacs is segített benne, amikor írt az ő új e-book olvasójáról, majd rájöttem, hogy a laptopon olvasgatni fárasztó a szememnek, így végül megrendeltem a saját, új kis kütyümet – és cseppet sem bántam meg! 

Az Extreme Digital oldalán találtam meg a számomra megfelelőt (WayteQ/CoLibri xBook-60w), egész széles a kínálat náluk! 
Erősen gondolkodtam, hogy Kindle-t rendeljek, de végül Wayteq mellett döntöttem, mert ennek bővíthető a memóriája és több file-formátumot tud olvasni, mint a nagy kedvenc. Az általam kiválasztott olvasó ráadásul 264 előre telepített könyvvel érkezik, kötelező olvasmányok, szépirodalmi művek kerültek rá. 




Mik az e-book olvasó előnyei? 

· Az E-Ink technológiának köszönhetően a papírhoz hasonló színárnyalatú háttéren és betűket olvashatunk, ami sokkal kíméletesebb a szem számára, mint a számítógépek kijelzője 
· Kevés energiát fogyaszt: a technológiának köszönhetően csak akkor fogyaszt áramot, amikor lapozunk, azaz a frissítjük a részecskék elhelyezését a kijelzőn – ezt azt jelenti, hogy elég csak néhány hetente tölteni a készüléket 
· Az elektronikus könyvek kis helyen „elférnek”, ezért egy-egy e-book olvasón akár több ezer könyvet is tárolhatunk (a bővíthető memóriának köszönhetően pedig még többet) 
· Az elektronikus könyvekkel helyet spórolhatunk a lakásban, ráadásul az elektronikus könyvek beszerzése is kellemesebb árú, mint a normál könyvek 

Az általam megvásárolt WayteQ/CoLibri xBook-60w készülék mellé gyárilag csomagoltak egy tokot is, így nem kellett hozzá külön rendelni, pluszban költeni, az ide-oda cipeléskor védi a gépet. Nem a legjobb minőségű, de a célnak megfelel – szerintem mindenképpen pozitívum, hogy nem kellett a tokra külön pénzt költeni. Szinte ki sem veszem a tokból a készüléket, csak hátrahajtom olvasáskor. 



Van benne beépített WiFi, lehet(ne) vele internetezni, de nem is próbáltam, mert nem egy nagy élmény a navigációs gombokkal bepötyögni a webcímeket, ráadásul nem is színes a kijelző (nem is kell, hogy az legyen). 

Maga a készülék vékony, kecses (8mm vastag, súlya mindössze 214gr), nekem nagyon tetszik, bár talán nem annyira csinos, mint a Kindle, de ez nem zavar egyáltalán. Ami pozitív, hogy magyar nyelvű menüje van, ami megkönnyíti a használatát. A kijelző nem tükröződik, napfényben is kényelmesen lehet olvasgatni rajta. Valóban egész sokáig bírja töltés nélkül, bár a leírásban szereplő négy hétig nálam nem bírja ki, bár az is lehet, hogy én használom az átlagnál többet. 

Az olvasófelület kinézete tényleg olyan, mintha egy papírlapot olvasnék: nem túl fehér, inkább tört fehér, szürkébe hajló színe van és a betűk is olyan könyvesen sötétszürkések. 



A lapozás nem tart tovább, mint egy normál könyvnél. A gyártók gondoltak a jobb és bal kezesekre is: mindkét oldalon van lapozó gomb. Egy-egy új könyv betöltése beletelik ugyan néhány másodpercbe, de számomra ez egyáltalán nem jelent problémát, hisz nem nyitogatok percenként új könyvet. Olyan kis aranyos, hogy megjegyzi, hogy hol tartottam az olvasásban korábban, így a bekapcsolás után egyből folytathatom az olvasást, nem kell keresgélnem. Még nem próbáltam ki minden beállítást (lehet nem is fogom), de könnyedén állítható a betűméret (24 féle), betűtípus (5 féle). Emellett el lehet forgatni a szöveget, valamint automatikus lapozást is be lehet állítani. 

A gépben további kényelmi funkciók is találhatók: képtár és zenelejátszás. Megnézhetőek a memóriában vagy memóriakártyán tárolt fotók és lejátszhatók a kedvenc zenék. A képek az E-ink kijelző miatt szürkeárnyalatosan jelennek meg, emiatt én nem használom ilyesmire a készülékem.



Néhány technikai adat, ha valakit érdekel: 
Kijelző: 6", 800 x 600 px, 16 szürkeárnyalatos e-Ink Pearl kijelző 
Processzor: Rockchip2818 600MHZ 
Memória: 4 GB ROM, 128 MB RAM 
Memória bővítés: MicroSDHC kártya támogatás (max. 32 GB) 
Könyvtartalom: Több száz magyar nyelvű klasszikus irodalmi mű (264 előre telepített könyv) 
WiFi 
E-könyv formátumok: TXT, PDF, EPUB, HTML, RTF, PB2, CHM, ZIP/RAR, DJVU, MOBI, DOC, XLS, FB2, OEB, TRC, PRC 
Képformátumok: JPG, BMP, PNG, GIF 
Hangformátum: MP3, WMA, WAV, OGG 
USB csatlakozás: USB 2.0 
Funkciók: Állítható betűméret, forgatható kijelző, könyvjelző, felolvasás 
Hang: 3.5mm fülhallgató kimenet 
Méret: 174 x 126 x 8 mm 
Súly: 214 g 
Akkumulátor: Lithium polymer 1500 mAh 

Az én gépecském ára 29.990 Ft volt, és egész gyorsan ideért, csütörtök reggel adtam le a rendelésem és szombat délután már át is vehettem a kiválasztott Pick Pack pontban. Arra figyeljetek, ha venni szeretnétek, hogy az ennél jóval olcsóbb készülékek gyakran nem is E-Ink-es e-book olvasók, hanem LCD kijelzős gépek, amelyek (szerintem) nem is igazi e-book olvasók, az e-book olvasók fenti előnyeinek nagy részét nem tudják nyújtani (hamarabb lemerülnek és a szemet is jobban fárasztják, mint az E-Ink Pearl kijelző). 

Összességében nekem nagyon tetszik ez a kis „könyvecske”. Nem gondoltam volna, hogy valaha is „hátat fordítok” az igazi könyveknek, de most mégis örömmel használom ezt. Már alig várom, hogy a hétfői vizsgám után még jobban belemerülhessek az olvasásba (a kellemes nyári idő közeledtével akár a strandon is :-) 

Mi a véleményetek az e-book olvasókról? Megleptétek már magatokat eggyel?

6 megjegyzés:

  1. Én már régóta szeretnék egyet, de valahogy mindig közbejött valami :) Majd a nyáron :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hajrá!
      Én is hónapokat filóztam rajta (holott általában gyorsan döntök), de nem bántam meg!

      Törlés
  2. Lehet régimódi vagyok, de nagyon nem szimpatizálok ezzel a dologgal.:D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nos, elhiszem hogy nem könnyű megbarátkozni vele - ha jól tudom Te igen nagy könyvbarát vagy :-)
      Én is sokat gondolkodtam rajta, először le is mondtam róla, hogy úgysem használnám ki.
      De most hogy használom, látom mennyivel kényelmesebb a használata - így már nagyon örülök, hogy rászántam magam :-)

      Törlés
  3. Én sem bírtam ellenállni nekik és januárban vettem egy Kindle-t. Imádom, nagyon jó vételnek tartom, tokot potom ezer forintért rendeltem hozzá eBay-ről. :) Azóta enélkül el sem indulok itthonról. Nekem azért is volt jó beruházás, mert sokat ülök metrón, buszon stb, így legalább hasznosan telik az utazásos idő. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is ezt élvezem benne nagyon, hogy mindenhova magammal vihetem, nem foglal sok helyet - míg a könyveket szinte csak itthon olvastam

      Törlés