2013. március 29., péntek

DIY tartós húsvéti tojás




Következő húsvéti dekor ötletem elkészítése kicsit tovább tart, mint az előző tojástartó elkészítése. 
Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de én szeretem már húsvét előtt pár nappal kipakolgatni a díszeket, képeket, ezekhez nálam hozzá tartozik néhány színes húsvéti tojás is – azonban a húsvéti tojásfestés nálunk hagyományosan szombat este történik. 
Ezért tavalyelőtt kitaláltam, idén pedig folytattam a tartós húsvéti tojások készítését. Hogy mitől tartós? Nem romlik meg, az elkészült tojás évekig eláll – gyakorlatilag csak akkor dobom ki, ha eltörik (pl Jäger "segítségével"…) 



Nézzük hogy készült! 

Először is el kell távolítani a tojások fő részét, vagyis ki kell fújni őket: alul-felül kibökjük a tojást, majd erőteljesen kifújjuk belőle a tartalmát. Miután kiszáradt, elkezdhetjük díszíteni. Korábban próbálkoztam azzal, hogy közvetlenül a tojáshéjat festettem meg, de nem tetszett annyira a végeredmény, ráadásul zavart a lyuk a tojáson. Plusz negatívum, hogy ebben az állapotában a tojás sokkal törékenyebb, így aki kíváncsi cicával osztja meg az otthonát, annak ez nem a legideálisabb megoldás – Jägernek köszönhetően nincs már egy darab sem ezekből a tojásokból. 


Hogy összefüggő felülete legyen a tojásnak, ne látszódjanak a lyukak, kitaláltam, hogy befedem őket, mégpedig papírral. Ehhez apró fecnikre tépdestem újságpapírt, majd tapétaragasztóval befedtem a tojásokat. Az apró papírfecniket ráfektettem a tojásokra, átitattam tapétaragasztóval, majd vártam, hogy megszáradjon – egy éjszaka alatt a fűtött lakásban megszárad, esetleg forgatni nem árt, hogy az alja is száradjon. Ezzel a technikával nem lesz tükörsima a tojások felülete, kifejezetten szabálytalan lesz, de nekem ez tetszett benne nagyon. Ehhez a művelethez mindenképp a vizes alapú tapétaragasztót ajánlom, mert arra száradás után lehet még festeni, de a decoupage ragasztólakkra már nem lehet festeni.

száradó tojik


Miután megszáradt a papír, jöhet a festés. Ezeknél a tojásoknál is diszperzit színező festéket használtam (de ez csak a papírra működik, a tojás saját héját nem igazán fogja meg, arra inkább akril festék kell). Két rétegben kentem át az alapfestékkel minden tojást, különböző színekben, az egy réteg nem teljesen fedi be az 
újságpapírt. A festést én gumikesztyű nélkül csináltam, a tojás alsó-felső részét fogtam, körbefestettem, majd letettem és lefestettem a csupaszon maradt felületet is (a kezem tiszta festék ugyan, de a diszperzit színező vízzel lejön, csak alaposan le kell sikálni – körmökre figyelni!). Sajnos a száradás közben azon a ponton, amin fekszik a tojás, lejön a festék, így azt vagy kijavítjuk, vagy ami korábban nagyon bevált: üdítős kupakokra állítottam a tojásokat száradni (idén elfelejtettem gyűjteni, így maradt a javítgatás). 



Ezután különböző módokon lehet díszíteni a tojásokat, én háromféleképpen csináltam: 



Az első módszer mi más is lehetne, mint a kedvencem: a decoupage. Ehhez általában egy világos alapszínt használok, jelen esetben karamellt (a sötétebb alapszín nem lett az igazi, nem látszik rendesen a minta). Erre viszem fel a tetszőleges szalvétamintát, ezúttal kiscsibéket, mivel ez volt húsvéti témában "tojáskompatibilis" méretű minta – nem jó, ha túl nagy a minta, mert nem fekszik fel szépen a tojásra. Először a mintát ragasztom fel a decoupage ragasztóval, majd száradás után az egész tojást átkenem, hogy szép egységes fényes felülete legyen a tojásnak. 



A második díszítési mód az volt, hogy a kezembe cseppentettem egy-egy csepp eltérő színű festékből nagyon kis mennyiséget (ezt célszerű gumikesztyűben csinálni), majd elkezdtem a tojást forgatni a kezemben. Így márványos hatású, foltos tojást kaptam. 

márványos tojások


A harmadik megoldással szintén kicsit foltos tojásokat készítettem, de ezúttal az ún. száraz ecsetes megoldást használtam. Ennek során az ecset végét belemártottam festékbe, de csak annyira, hogy épp hogy festékes legyen, majd a felesleget beletörlöm egy papírfecnibe, vagy újságpapírra. Az a lényeg, hogy annyira kevés festék legyen az ecseten, hogy csak apró csíkokat húzzon a tojáson, amikor átsuhanok vele a felületén. 



Ti milyen húsvéti dekort készítettetek?

5 megjegyzés:

  1. De jók, a márványos tojások tetszenek legjobban, de mind tök jó lett, van türelmed, hallod :D

    VálaszTörlés
  2. A zöld márványos nagyon tetszik :)

    VálaszTörlés
  3. nagyon szépek lettek :) a decoupage-os :))

    VálaszTörlés
  4. nagyon-nagyon szépek lettek a tojcók, ügyes vagy! én idén sem festek semmit, valahogy nálunk már nem szokás...:(

    VálaszTörlés