2013. február 4., hétfő

Szauna – a bőrszépítés egyik eszköze

 
 
A hétvégén végre sikerült eljutnunk egyet lazítani: fürdőztünk és szaunáztunk, divatos szóval élve wellness-eltünk. Mindig is szerettem szaunázni, a fürdőzés inkább csak egy kis lazító áztatás, a wellness központok legfontosabb része számomra az izzasztó részleg.
Tavaly decemberben, a karácsonyi készülődés okozta elfoglaltság közben el is határoztam, hogy az ünnepek végével el kellene kezdeni újra rendszeresen szaunázni – sajna eddig tartott belekezdeni a dologba, de most erős az elkötelezettség a rendszeres méregtelenítő izzadás mellett.
Ebben a bejegyzésben kis csokorba gyűjtöm az általam ismert tényeket a szaunázásról, elsősorban a beauty témához kapcsolódóan, azaz hogy hogyan tud segíteni nekünk a szauna a bőrápolásban, szépségápolásban. 
 



Szauna élettani hatásai:
  • Kalóriákat éget – fogyaszt
  • Csökkenti a fájdalmat
  • Erősíti az immunrendszert
  • Javítja, és erősíti a vérkeringést
  • Megtisztítja a szervezetet a káros anyagoktól
  • Eltűnteti a narancsbőrt
  • Megszünteti az ízületi fájdalmakat
  • Feloldja a stresszt – megnyugtat
  • Megszépíti a bőrt
 
Az általam ismert szauna-típusok a finn szauna és az infraszauna. Bár mindkettő megizzaszt, az izzasztás módja nagyban különbözik.
A finn szauna a kályha, a forró kövekre locsolt víz (gőz) segítségével a levegőt forrósítja fel, majd ennek segítségével a bőrünket, testünket. Az infraszauna azonban közvetlenül a bőrünkre hat, a bőrünk mélyébe jutva szinte belülről melegít fel – jóval kíméletesebb módon, mint a hagyományos szauna - a levegő hőmérséklete és a páratartalom alacsony marad.
Én az infraszaunát preferálom:
  • gyorsabb – fél óra infraszaunázás felér hatásában 1,5 óra finn szaunával
  • kíméletesebb a szívnek – mivel a levegő nem olyan meleg bent, mint a finn szaunában, nem terheli meg annyira a szívet,
  • ráadásul kényelmesebb is – a kevésbé meleg levegő miatt jobban esik a szaunában egyszerre eltölteni azt a fél órát(persze a fél óra leteltével ugyanúgy el lehet pilledni)
  • a bőrre gyakorolt hatása miatt hatékonyabb – az infrasugarak mélyebbre hatolnak, ezáltal hatékonyabban tisztítják, méregtelenítik a bőrt

Természetesen mindez nem azt jelenti, hogy az infraszaunában, szobahőmérsékleten történő ücsörgés alatt semmit nem érzünk, mégis szépülünk – bizony itt is keményen izzadunk a 30-40. perc második felén, de tény, hogy mindezt kényelmesebb elviselni az infraszaunában (legalábbis számomra).
 
 
Az infraszauna használata a szépségápolásban
 
Az infraszauna használatának leglátványosabb hatása: a bőr megfiatalítása, mivel az infravörös sugárzás kiválóan alkalmas a bőr vérellátásának serkentésére, ez pedig döntő fontosságú a szép, fiatalos, puha bőr kialakulása szempontjából. A mélybe hatoló megtisztulás következtében a bőr megszabadul a szennyeződésektől és az elhalt sejtektől, erősíti rugalmasságát, javítja szerkezetét (a pórustisztító és sejtregeneráló hatás következtében, a bőr egy 10-15 kezelésből álló kúra alatt 5-10 évet fiatalodhat). Ugyanakkor alkalmas akne, ekcémák, pikkelysömör, égési sebek és egyéb bőrsérülések kezelésére.
Fogyasztás: infraszaunában 30-40 perc alatt 6-800 kilokalóriát lehet elégetni! Abban ugyan nem hiszek, hogy az infraszaunázással ugyanolyan gyors fogyasztó hatás érhető el, mint más megerőltető sportokkal, de kiegészítésnek mindenképpen célszerű ezt a fegyvert is bevetni.
Cellulitisz csökkentése / megszüntetése: a cellulitisz a laza kötőszövet gyulladása, melynek következtében vízből, zsírból és salakanyagokból álló réteg rakódik le a bőr alatt. Az infravörös sugárzás hatására a test izzadással megszabadul az említett káros anyagoktól, a bőr egyensúlyba kerül. Az infaszaunában az izzadás mennyisége kb. háromszor annyi, mint a hagyományos, magas hőmérsékletű szaunákban. A kiizzadt verejtékben a belülről kifelé irányuló hőhatás következtében kb. 3-7-szer nagyobb mennyiségű nem vízjellegű összetevő található, a mélyen fekvő testszövetek jobb elérhetősége által a méregtelenítő hatás 20-60-szorosa a hagyományos szaunáénak.
 
 
 
 
   (forrás)
 
 
„Segédeszközök” a szaunázáshoz
 
Amit én a szaunázáshoz magammal szoktam vinni mint segédeszközt, az egy luffahenger, vagy durva szivacs, amivel átdörzsölöm a bőröm. Ez felfrissíti és eltávolítja az elhalt hámsejteket – szerintem ennél jobb bőrradír nincs, ráadásul a bőrt is nagyon jól felfrissíti (a dörzsölésből semmiképp nem szabad kihagyni a narancsbőrös területeket!)
Emellett jót tesz egy kis illóolaj is – nemcsak, hogy illatos lesz tőle a szauna, a megfelelően kiválasztott illóolaj jó hatással lehet az eldugult nózi tisztítására is. Tegnap a barátnőm mentolkristályt hozott magával (patikákban kapható), a finn szauna köveire szórt a vízzel együtt mentolkristályt is – bár a szemünket zavarta így pár percig inkább csukva hagytuk (kicsit könnyezett tőle a szemünk), de a légutaknak nagyon jót tett ez a kis kezelés. Megfázás idején a mentolkristályt használhatjuk akár gőzölés közben is – én el is döntöttem, hogy szerzek be otthonra és az arcgőzöléskor használom majd, főleg a mostani hideg, nyirkos időben.
A bőr szépítésére pedig mézet viszek magammal. A méz bőrre gyakorolt pozitív hatásai is megérnének egy külön bejegyzést, de röviden annyit mondanék, hogy pihe-puha lett a bőrünk estére. A mézet a szaunázás során kentük a bőrünkre – gyorsan felolvadt, és egyáltalán nem lett ragadós, a bőrünket viszont kellemesen puhította, még este is éreztem a hatását. Ráadásul a zuhanyozás során sem éreztem ragadósnak a mézet, nagyon kellemes érzés volt a bőrömön, mint egy krém.

 
Azt tervezem, hogy hetente legalább egyszer elmegyek szaunázni – az ideális az, hogy ha kondizással egybekötött szaunázásra lesz időm. Egy kiadós mozgás után ülnék be szaunázni, lehetőleg infraszaunába: így a méregtelenítés mellett a bőrszépítésért is sokat tudok tenni egyszerre. A városomban (Veszprémben) több konditeremben is található infraszauna, a kedvencemben pedig a belépőjegy árában benne van a szaunázás lehetősége is, ugyanis az öltözőkbe telepítettek finn és infraszaunát. Így ha van időm (és hely a szaunában), akkor edzés után minden további egyeztetés nélkül mehetek szaunázni is.

 

 
Ti szerettek szaunázni? Kihasználjátok a jótékony hatásait?

4 megjegyzés:

  1. Én sajnos nem bírom a szaunát. :-/ Csak annyival egészíteném ki, hogy a narancsbőr rész csak abban az esetben igaz, ha valakinek nagyon kezdetleges, csak összenyomásra látható narancsbőre van. A makacs narancsbőrt sajnos jelenleg még nem lehet 100%-ban eltüntetni (ha csak nem a hollywood-i sztárok számára kitalált szuperdrága kezeléssel, ami max svájci klinikákon elérhető. :D)

    Egy edzésprogramos bejegyzést viszont szívesen látnék az oldalon! :P Na és persze sminkeset! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jajj, talán kicsit félreérthető volt a megfogalmazás, egyetértek Veled, a makacs narancsbőr eltüntetésére nem elég a szauna :-)

      Kérésed félig teljesítve: az edzésprogramról fent a bejegyzés :-)
      (és előbb utóbb csak sikerül normális képet készíteni egy sminkemről :-)

      Törlés
  2. Sajnos én sem igazán bírom a szaunákat, nálam 5-10 perc a maximum, de a jótékony hatásaihoz kétség sem fér és ebben a nyirkos téli időben igazán kellemes! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnálom. Az infraszaunát is próbáltad?

      Törlés