2013. február 26., kedd

Bőrápolás természetesen – a kókuszolaj

 
 
Egy új sorozatot indítanék a blogon: azokat a természetes anyagokat szeretném bemutatni, amelyek nagyszerűen beilleszthetőek egy bőr-, illetve hajápolási rutinba. Akár önmagukban, akár egy-egy keverék részeként is használhatóak (mint például a saját keverésű hajpakolásom).
Az utóbbi időben egyre lelkesebben olvasgatom a saját készítésű krémekről, szappanokról szóló oldalakat – nem titkolt célom, hogy idővel én is készítsek néhány krémet, szappant. Addig pedig gyűjtögetem az információt a különböző alapanyagokról, hogy melyik milyen hatással van a bőrre, hajra, hogy később ennek fényében állíthassam össze a saját kencéim.
Elsősorban olyan anyagokról írnék, amelyeket már én is kipróbáltam, tehát a saját tapasztalataimmal ötvözném az olvasott tényeket.
Első alkalommal a kókuszolajról lesz szó.
 
 

A kókuszolaj a pálmafélék családjába tartozó kókuszpálma magjának szárított beléből kinyert növényi olaj. A fehér maghús kb. 70%-ban tartalmaz olajat. A hidegen sajtolt, szűz kókuszolaj színe fehér, íze és illata kellemes. Szobahőmérsékleten szilárd, 23-26°C-on olvad, ezért sokan kókuszvajnak vagy kókuszzsírnak is nevezik.
A  kókuszolaj 92%-ban telített zsírsavakból áll és jelentős fitoszterol tartalma is, melyből elsősorban a száraz bőrbelület profitál. Emellett csekély mértékben ugyan, de tartalmaz antioxidáns tokoferolokat (E-vitamin) is.
Gyorsan, de nem túl mélyen szívódik a bőrbe, és bársonyos, sima bőrfelületet eredményez zsíros csillogás nélkül. A belőle készült kozmetikumok beszívódóképességét javítja, ajakápolók, masszázstömbök, testvajak alkotóelemeként biztosítja a gyors, selymes olvadást a bőrfelületen. Masszázsolajként is használják, illetve alkalmas illatos olajos kivonatok készítésére is. Nem fény- és hőérzékeny, napnak közvetlenül kitett bőrfelületeken még nyáron is használhatjuk, így fontos alkotóeleme lehet a napvédő készítményeknek is. Hajápolóként balzsamok és samponok összetevője, de hajpakolásként magában is alkalmazhatjuk.
(forrás: Cosmio)
Néhány példa a kókuszolaj alkalmazására:
- Hajápolás: a kókuszolaj elősegíti a haj egészséges növekedését, és gyönyörű fényt ad neki. Ha rendszeresen masszírozuk a fejbőrt kókuszolajjal, az megelőzi a korpát, kezeli az esetleges tetveket és serkéket, és szabályozza a fejbőr zsírháztartását. Kiváló hajkondicionáló, és segít rendbe hozni a károsodott hajat. 
- Bőrápolás: a bőrön alkalmazva csökkenti a ráncokat, táplálja és feszesíti a bőrt. Nagyon eredményes a különböző bőrbetegségek kezelésében, mint az övsömör, az ekcéma, vagy a fertőzések. Sok természetes bőrápoló szer alapja, testápolót, szappanokat és krémeket is készíthetünk belőle. Antioxidáns hatása segít megakadályozni a bőr idő előtti öregedését.
- Táplálkozás: a bioboltokban kapható szűrt kókuszolaj egészséges alternatívája az étolajnak – hússütésre ideális, sokkal többször felhasználható, mint az étolaj. A kókuszolaj egyik fontos anyaga a laurinsav, ami nagyon ellenálló a hőhatásokkal szemben; emellett Gomba, baktérium és vírusölő de a bélflóra baktériumait nem bántja; nem emeli a rossz kolesztein szintet; máj epe gyomor és bélbetegségeknél csak ez a zsír ajánlott (sajna az Emberem nem hajlandó megenni az ebben sült husit, mert szerinte teljesen más lesz az íze, mintha étolajban készülne)
 
 

 
 
Én a Zöldboltban vásároltam egy 110 ml-es üvegcse kókuszolajat. Ami elsőre elvarázsolt, az az illata: eddig azt hittem nem igazán szeretem a kókuszt, a kókuszillatot. Most azonban rá kellett jönnöm, hogy csupán a krémekbe kevert szokásos mű-kókuszillatot nem kedveltem annyira. Ennek viszont igazi kókuszillata van, ami a hajra/bőrre kenve is érezhető (és élvezhető), valamint a szűz kókuszolaj jellegzetes, egzotikus illata a felhasznált mennyiségtől függően megmarad a kész kozmetikumban is (ahogy a korábban említett hajpakolásban is érződik). A kókuszolajtól, valamint az azzal készült pakolástól a hajam pihe-puha és hidratált lett. A hajam tapintásra is selymes, egyáltalán nem érezni rajta a melír szárító hatását (inkább csak fésülés közben érzem, hogy gubancolódik). Sajnos nekem mosás utáni hajvégápolóként nem vált be: akármennyire is szárazak a hajvégeim, a hajvégek látszatra olajosak maradnak, nem szívják be az olajat teljesen, akármilyen keveset is teszek a hajamra (erre még keresem a megoldást). 
Bőrápolóként még csak próbáltam, ugyan jót tett a bőrömmel, de nem szívódott fel teljesen – úgy tűnik nekem kell az olaj mellé egy kis vízbázis is, hogy beszívja a bőröm.

Ami számomra kényelmetlen, az inkább az általam vásárolt csomagoláshoz kapcsolódik: viszonylag szűk szájú flakonba csomagolják, azonban a kókuszolaj 23-26 °C-on szilárd, tehát nem folyékony. Ennek értelmében nem túl egyszerű kibányászni a flakonból: egy darabig még kiskanállal, pálcikával tudok belőle kivenni, de a flakon aljáról ezzel a módszerrel már nem hiszem, hogy sikerül kinyernem az értékes „nedűt” (vízfürdőben felolvasztom majd és átöntöm egy használhatóbb tégelybe – igen, mostantól gyűjtöm a krémes tégelyeket/flakonokat).
 
 
 
Próbáltátok már a kókuszolajat? Használjátok olyasmire, amit nem említettem?
 

12 megjegyzés:

  1. .nagyon szeretem a kokuszt. enni, inni, kenni is :) es tenyleg nagyon sok mindenre jo. ha pl feltorok egy kokuszdiot, mikozben a feher husat eszem, kozben azzal kenegetem a szam, a magas zsirtartalma miatt nagyon jo hidratalo. reggeli mixkent mindenfele gyumolcsot bedobalok a mixerbe es kokusztejjel ontom fel. ja es a jelenlegi arclemosom is kokuszos:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hmm, mindegyik jól hangzik! :-)
      Nagyon rég, tán még gyerekkoromban ittam utoljára kókusztejet (olyan igazit, nem dobozost), de valamiért mintha nem ízlett volna...

      Törlés
  2. Még nem próbáltam, de nagyon szeretném már :]

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én nagyon örülök, hogy kipróbáltam! Az eddig próbált olajok közül ez a kedvencem! :-)

      Törlés
  3. Én használok kókuszolajat, írtam is már róla. Először én is hasonló műanyag flakonost vettem, de a kis (befőttes) üveges kiszerelés sokkal praktikusabb nekem is! A csavaros flakon max. nyáron jó, ha mondjuk strandra viszed magaddal. Abból tuti nem folyik ki és a nyári melegben simán ki lehet nyerni belőle a szükséges mennyiséget!
    Elvileg egyébként sminklemosásra is jó.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hol lehet tégelyes/üveges kiszerelést vásárolni?
      Most, hogy félig van, már nem az igazi ez a bányászós megoldás - csak nyáron ha melegebb van 25 foknál.
      Sminklemosásra ezt még nem próbáltam, az állaga miatt nem is gondoltam rá - kicsit macerásnak gondolom, hogy a kezeim között felmelegítsem (mikróba nem szívesen tenném) majd rá egy vattapamacsra és úgy sminket lemosni. Próbáltam másik olajat erre a célra, nemsokára sorra kerül ő is :-)

      Törlés
    2. Én az üveges kiszerelésű változatot és a másikat is a Herbaházban vettem, de bármilyet is veszel,ha kicsit felmelegíted, át lehet tölteni a folyékony kókuszolajat egy szimpla üvegbe és kész is. :)

      Törlés
  4. Kókusz-zsírt szoktunk használni, főleg ázsiai kajákhoz. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. No igen, azokhoz passzol :-)
      Bár nekem tetszettek a benne sült rántott husik is, de le lettem szavazva :-S
      Ázsiai kajákat pedig nem igazán szoktam (tudok) főzni

      Törlés
  5. Úgy szoktam megoldani, hgoy használat előtt meleg vízbe teszem, és akkor ki tudom önteni, bár akkro emg túl folyékony lehet... Mindenesetre imádom, ezt szoktam megrendelni:
    http://korakotta-wellness.hu/22-kokuszolaj.html

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hú, ez jó ötlet! :-)
      Felforralod a vízet és utána beleállítod?
      Azt hiszem kipróbálom ezt a megoldást, délután úgyis testápolót szeretnék alkotni belőle, amihez folyékony állapotban lesz rá szükségem

      Törlés
    2. Nem, a csapból folyó is elég meleg neki, illetve amikor masszázsolajként használtam, akkor radiátorra állítottam előtte :-)

      Törlés