2013. január 4., péntek

DIY: képkeret decoupage technikával



Jeleztétek már, hogy érdekelne titeket néhány csináld magad bejegyzés is, ezért ma egy ilyet hoztam Nektek. Az Xmas projekt keretében már kiderült, hogy szeretek apróságokkal bíbelődni, csak nem voltam biztos abban, hogy ezt ennek a blognak a keretében szeretném-e bemutatni. Viszont a bejegyzések sikere után úgy döntöttem, hogy időnként lesz még ilyen témájú bejegyzés is. 
Nem tudom, Ti hogy vagytok vele, de én szeretek személyes, kézzel készült ajándékokat (is) ajándékozni. Ezért a családtagok tavaly karácsonyi témájú gipszképeket kaptam, idén pedig decoupage technikával díszített keretű képeket (Verus is ilyet kapott az Xmas projekt ajándékozás keretében). 



Nyáron egy fotós barátunk csinált rólunk néhány egész jól sikerült fotót, és már akkor kitaláltam, hogy ebből kap a család majd, hisz nem nagyon van rólunk képük. Ehhez vettem natúr fa képkereteket, és azokat díszítettem, lássuk hogyan: 

Amit használtam:
  • natúr fa képkeret
  • csiszolópapír
  • mintás szalvéta
  • Koh-I-Noor művészeti porpasztell-kréta 
  • decoupage ragasztó
  • Köber selyemfényű parkettalakk

natúr képkeret

Először is szétszedtem a képkeretet, hogy csak a váza maradjon: ne zavarjon munka közben az üveglap és a lába. Ezután egy finom csiszolópapírral átcsiszoltam a fa felületét: néha egy-egy vékony szilánk kiáll a faanyagból, vagy nincs szépen átcsiszolva, ezért mindig ezzel kezdem a dolgot (ráadásul a későbbiekben is fontos, hogy egyenletes legyen a felülete). 

Nem festem le a fa képkereteket, mert szeretem, ha átsejlik a fa erezete – az olyan szép :-) 
Mielőtt a képkeretek színezésének nekiállok, szalvétából kivágom a keretre szánt mintákat – ez a decoupage, azaz szalvéta-technika lényege: kivágott szalvétamotívumokkal díszíteni felületeket. 



Ha beigazítottam a szalvétamintát, nagyjából megjegyzem mi merre lesz és nekiállok a színezésnek. Mint említettem, nem festéket használok, hanem krétát (por állagú krétát, nem zsírkrétát)– ez finoman megszínezi a fát, de nem fedi el teljesen – így látszik a fa erezete is majd. Először egy krémszínt viszek fel a fára, mégpedig úgy, hogy egy kiselejtezett zoknit húzok a kézfejemre és a mutatóujjammal megdörzsölöm a krétát – így veszem fel a színt, majd rásimogatom ezt a színt a fára. Így semlegesíteni tudom kissé például a fenyő erős sárgás színét, illetve ha túl barna a fa, azon is tudok egy kicsit enyhíteni. A világosabb színt a keret egészére viszem fel, elsősorban a közepére koncentrálva. Nem szoktam túl sok színt használni ehhez a művelethez, ezúttal is csak a világosabb krémszínt majd utána a sötétebb, kb középbarnát. Ezzel a színnel öregítem kicsit a felületet úgy, hogy a képkeret széleit színezem sötétebbre, mintha ott már megkopott volna. 

Íme egy fáziskép natúr kerettel és krétázott kerettel - sajna nem arról készült, amelyik nálam maradt, így viszont láthattok egy másik mintát is. Az én kedvencem a borostyán minta, de anyukámnak inkább gyöngyvirágosat készítettem :-)

krétázott és natúr keret egymás mellett

A színezés után felragasztom a szalvétát: felhelyezem a motívumokat az előre kitalált helyükre, majd decoupage ragasztóval, ami lakk is egyben, felragasztom. A szalvéta ragasztására is több technika létezik, nekem az a legegyszerűbb, ha felülről áztatom át a ragasztóval a szalvétát és így rögzítem. Ezután hagyom száradni, majd az egészet átlakkozom. Erre a célra selyemfényű parkettalakkot használok, ez olcsóbb megoldás, mint maga a decoupage ragasztó. Kapható vizes diszperziós változat is, ami nem olyan büdös, mint az oldószeres, így nem probléma, ha a lakásban, ahol élünk szárítjuk a lakkozott képkereteket. Ezzel a lakkal kétszer kenem át a képkeretet általában – elejét, hátát egyaránt, bár a hátát nem szoktam színezni, díszíteni. 

A kész, borostyánmintás művek:




Egy régebbi művem nagyobb mintával és jól sikerült átmenettel (azóta sem tudtam ilyet készíteni)



Így néz ki a képkeret elkészítése – szerintem nem annyira bonyolult. Személyes ajándékká lehet tenni, ha a megajándékozott kedvenc motívumát, virágát használjuk fel a díszítéshez. 



Hogy tetszik, kipróbálnátok?

10 megjegyzés:

  1. Nagyon tetszik, ügyes vagy!Szemeztem mostanában ezzel a decoupage technikával de még nem szántam rá magam, hogy vegyek ilyen ragasztót. Ha jól tudom ez másra is jó, nem? Egyszer láttam egy videót, ahol balerinacipőt újítottak fel hasonló módon csak arra képregényből vágtak ki mesefigurákat :)) Szerintem ilyen ragasztó volt az is!?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, gyakorlatilag az is a decoupage technika volt, csak nem szalvétát ragasztott rá (ha jól emlékszem Takács Nóra volt).
      Ez a ragasztó tulajdonképpen egy ragasztó és lakk egyben - vagyis lakkozni is lehet vele, de csak lakkozásra használni túl drága. Ha csak egy-két dolgot csinál az ember tökéletes, de ha nagyüzemben készíti az ember lánya (nálam karácsony előtt 10 képkeret készült) érdemes a lakkozáshoz olcsóbb megoldást választani - én erre használom a fent említett lakkot.

      Törlés
  2. Wow! Ezek nagyon jók! Tiszta profi! :)

    VálaszTörlés
  3. Nekem is nagyon tetszik,majd megpróbálkozom vele! :)
    Én az álltalad használt krétát porpasztell néven ismerem.(csak ha valaki beruházna rá így keresse)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A csudába, nekem is ez a név rémlett, de nem voltam biztos benne ezért átírtam :-)
      Kijavítom. Köszi!

      Törlés
  4. Én is imádom a decoupage-t, ez a keret is nagyon tetszik, és mellesleg nagggyon jól néztek ki együtt. :-)

    VálaszTörlés
  5. Annyira tetszik, tök ügyi vagy :]

    VálaszTörlés
  6. Eszméletlen szépek (és a kép is nagyon jó!!!), remélem lesz még sok ilyen jellegű bejegyzésed :)

    VálaszTörlés