2012. december 7., péntek

Xmas project - adventi koszorú



A Xmas project múlt heti, első részében adventi kalendáriumot készítettünk (aki esetleg nem látta, megnézheti itt), a mai forduló témája karácsonyi asztal/ajtódísz, amelybe beletartozik az adventi koszorú is, én ezúttal azt készítettem - kétszer. Szeretem ugyanis, ha a lakás minden részében (helyiségében) karácsony van - így legyen adventi koszorú/asztaldísz a nappaliban és a konyhában is. 


Ismét egy kis "történelem":
Adventkor a 19–20. század óta szokás koszorút készíteni. Az adventi koszorú ősét 1839-ben Johann H. Wichern német evangélikus lelkész készítette el: egy felfüggesztett szekérkeréken 23 gyertyát helyezett el, melyek közül minden nap eggyel többet gyújtott meg karácsonyig.
Ma az adventi koszorú általában fenyőágból készített kör alakú koszorú, melyet négy gyertyával díszítenek. A gyertyák színe katolikuskörökben lila, kivéve a harmadik vasárnapra jutót, amely rózsaszín. A gyertyákat vasárnaponként (vagy előző este) gyújtják meg, minden alkalommal eggyel többet. A világító gyertyák számának növekedése szimbolizálja a növekvő fényt, amelyet Isten Jézusban a várakozónak ad karácsonykor. Az adventi koszorún mind a négy gyertya egyszerre ég az utolsó vasárnapon.
Minden gyertya szimbolizál egy fogalmat: hit, remény, szeretet, öröm.

Nos, az én adventi koszorúim nem mondhatóak hagyományosnak a fentiek szerint, de úgy veszem észre, hogy manapság egyre inkább a modernebb formák és anyagok használata dívik.

Első művem - gipszkoszorú
Ezzel kezdem, mert ezt jobban a DIY kategóriába tartozónak érzem - mondhatni ezzel többet dolgoztam. Szerettem volna egy olyan "koszorút", amelyet éveken át tudok nézegetni, kerek formájú és decoupage technikával tudom díszíteni. Mivel az utóbbi időben sok gipszképet készítettem, arra gondoltam, megpróbálom a "koszorúmat" gipsz alappal. Ehhez elővettem egy már nem használt kerek kekszes dobozt, beleöntöttem a gipszet, amibe négy gyertyát ültettem, hogy maradjon lyuk a teamécsesnek. Miután megszáradt a gipsz (és nem lehetett kivenni a formából), levágtuk a kekszes dobozt róla és kész is volt az alap. Hogy szép sima felülete legyen, finoman átcsiszoltam majd portalanítottam. Lefestettem egy karamell színű diszperzit színező festékkel - ez lett az alapszín. Majd kivágtam a szalvétákról a mintákat, a széleket-éleket egy téglavöröses-barnás krétaporral bemaszatoltam, ezután felragasztottam a szalvétákat és átlakkoztam az egészet (selyemfényű parkettalakkal). 

"üresen"

teamécsesekkel

Ezt a "koszorút" évekig fogom használni, hisz nincs rajta semmi száradó, vagy tönkremenő rész, csupán arra kell figyelni, nehogy leejtsük, mert fizikai behatásra a gipsz könnyen törik (sajnos nem egy képemnek kellett már búcsút mondanom emiatt). Azt hiszem jövőre is készítek egyet a munkahelyemre (már vannak is ötleteim, hogy nézzen ki :-)


Második művem - egy fokkal hagyományosabb "koszorú"
Ennek az "adventi gyertyatartónak" az alapját tavaly vettem a Jysk-ben. Megtetszett benne a lehetőség, hogy a gyertyatartót használhatom egész évben, decemberben karácsonyi díszekkel dekorálva pedig adventi koszorú alapja lehet. Tavaly arany és piros színű karácsonyfa gömbökkel díszítettem, idén azonban inkább natúr stílust képzeltem a gyertyák köré. Eredetileg barna és krémszínű gömböket akartam használni, amikor azonban vasárnap elkezdtem a műveletet, rá kellett jönnöm, hogy nincs elég díszem, így mást találtam ki. A bézs színű gyertyák mellé semmiképp sem akartam túl színes dolgokat - szerencsére tele volt a karácsonyi alapanyagos dobozom szárított termésekkel. Ezek közül a narancskarikákat még 2-3 éve szárítottam és azóta is jól "működnek", a makkokat is magam gyűjtöttem (az alapanyagok többi része az OBI-ból származik). Az elkészítés innentől már igen gyorsan ment: a fekete gyertyatartó alsó részébe pakoltam a narancskarikákat, majd jöttek a kisebb-nagyobb tobozok, a makkok, az aranyozott mini tobozok végül pedig az illatos fahéj rudak. Ha lett volna itthon ánizs, az is került volna még rá. Néhány kisebb termés a gyertyák köré is elfért. (Amikor elkészült, akkor pedig elkezdtem imádkozni, hogy Jäger ne nézze szétpofozható játéknak az egészet és maradjon másnap estére is koszorúm...)








Ti milyen koszorút készítettetek idén?


Nézzétek meg a többiek alkotásait is!

Belle (Girl's Corner)
CRaPTRaSH (CRaPTRaSH ViLáGa)
Verus (Lakkfan blog)

12 megjegyzés:

  1. Elképesztő, milyen ügyes vagy! Nagyon tetszik a terméses is, bár kevésbé diy, de annyira szeretem mostanában a természetes dolgokat... Szép lett nagyon!

    VálaszTörlés
  2. De szupeer! Majd szólj, ha belevágysz egy virág/ajándékboltba,tuti törzsvásárlód leszek.! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi :-)
      Akkor elmesélem, hogy kb 2 évvel ezelőtt olyan nagyüzemben gyártottam az ilyen karácsonyi díszeket (ajándékba, illetve magunknak), hogy az Ember már azzal viccelődött, hogy hagyjam ott az állásom, csináljak sok-sok ilyesmit és elmegyünk Bécsbe az adventi vásárba árulni :-D
      Egy baj lenne ezzel, hogy nem szívesen válok meg a műveimtől (meg hát megrendelésre nem is menne a dolog :-)

      Törlés
  3. Nagyon ügyes és ötletes vagy!
    Mindkettő csodás, a gipszes verzió soha nem jutott volna eszembe, pedig borzasztó praktikus és szép! A másik pedig nagyon hangulatos a termésekkel.:)

    VálaszTörlés
  4. Mindkettő nagyon klassz, nekem a második a kedvenc. :)

    VálaszTörlés
  5. Az első cseles, a második meg: WOW!! Nagyon tetszik :]

    VálaszTörlés
  6. Gyönyörű mind a kettő, és nagyon ötletes :)

    VálaszTörlés
  7. szia Pancsi!De szuperek lettek!! nagyon tetszenek.
    úgy tűnik egyszerű elkészíteni! vagy tévedek?
    üdv. Judit

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi!
      Egyáltalán nem! (nincs nagy kézügyességem, így bonyolult dolgokat én sem csinálok :-)
      Az elsőt ki kell önteni gipszből, lefesteni, ráragasztani a szalvétát és lelakkozni
      A második nem is igazi diy, hisz csak rá kell pakolni az épp aktuális díszeket a gyertyatartóra :-)

      Törlés
  8. Mindkettő nagyon tetszik ! :) Iszonyat ügyes vagy:) de a második közelebb áll hozzám :$

    VálaszTörlés
  9. Nagyon jók lettek! A második hozzám is egy kicsit közelebb áll! :)

    VálaszTörlés
  10. Nekem az első nagyon tetszik! Régen karácsonyok környékén rengeteget szalvétáztam és gipszeztem, mégse jutott volna eszembe:D

    VálaszTörlés