2012. december 7., péntek

Egyszerű karácsonyi dekoráció - filigránok



Nem, nem változom át DIY bloggá, de mivel korábban hiányoltátok a csináld magad bejegyzéseket, a karácsony viszont engem mindig megihlet és "barkács" szempontból számomra ez az év legtermékenyebb időszaka, ilyenkor sok-sok ötletet tudok mutatni Nektek (de természetesen a jövő heti vizsgám után jön majd a blog eredeti témájához jobban kapcsolódó csináld magad project is). 
Tudjátok mi az a filigrán? Elsőre gondolom mindenkinek a szó kecses, finom, pici jelentése ugrik be. Pedig van máááásik! A filigrán szó másik jelentése: arany vagy ezüst fémszálakból készült ötvösmunka. Filigránként ismertem meg azokat a papísziluetteket, amelyeknél a papíron keretet hagyva vágunk ki kisebb-nagyobb darabokat és így kapunk aranyos kis képeket (mint megtudtam, ezek nem is igazi filigránok, de mivel én évekkel ezelőtt így ismertem meg ezt a technikát, nekem már filigrán marad - ahogy sok más embertársamnak is).


A google-ba beírva sok-sok papírfiligránnal találkozhattok, az általam készített filigránok is ilyesmik: papírból készülnek és nagyon egyszerűek. Nincs hozzá szükségünk másra, mint egy papírra nyomtatott mintára és egy vágóeszközre (sniccerre, ollóra - kinek mi jön be, én jelenleg egy kiszuperált körömvágó ollót használok, mert azzal könnyen kivágom az apró mintákat). A lényeg gyakorlatilag az, hogy a szépen megrajzolt mintából kivágunk bizonyos motívumokat és ebből lesz egy képünk - no ez így talán nem annyira érthető, inkább megmutatom az enyémeket. (Nézzétek el nekem, már csak akkor jutott eszembe fotózni, amikor kiragasztottam a műveimet az ablaküvegekre)



Ezek a művek egyszerű irodai papírlapokból készültek, de általában ennél vastagabb alapanyagot, pl vékony kartonlapot, dekorgumit, vékonyabb furnérlapot ajánlanak hozzá (utóbbinak nyilván nem kisollóval ugranak neki). Én eredetileg azt terveztem, hogy egyet-kettőt elkészítek papírból, hogy egyáltalán mennyire tetszik ez a technika, aztán elkészítem vastagabb papírból is. No persze, ahogy azt Móricka elképzeli ... Ha egyszer egy ilyet kivágtál, nem fogsz újra nekiállni egy vastagabb papírral :-D
Mivel nem éri semmilyen fizikai behatás és egy vastag üveglap "tartja" őket, számomra nem probléma, hogy vékony papírból van, ráadásul nekem így könnyebb volt a vágás is (egy-egy nagyobb minta után így is eléggé elfáradnak az ujjaim :-) 
Aki térben álló filigránt szeretne készíteni, mindenképp vastagabb anyagból álljon neki, mert az enyémeknek nincs semmi tartásuk a vékony anyag miatt.

kicsit belóg a kilincs :-)

Én általában a lakásban található üveg felületekre ragasztok belőlük: ajtóüveg, szekrényajtó üvege, esetleg ablaküveg. Nekem tetszik ez a letisztult stílus: egyszerű, viszont ez a szimpla papírlap is nagyon fel tud dobni egy ablaküveget (viszont nem olyan harsány, mint a matricafesték).


A cellux, amivel felragasztottam csak ilyen közelről feltűnő, alapból nem igazán látszik (még nem találtam ki láthatatlanabb megoldást a felragasztásra).


Szerintem ez az egyik legolcsóbb díszítési technika, amit ismerek, hisz nincs szükségünk semmi extrára: csupán papírra és ollóra - nem kell speciális ragasztó, sem festék... Mintákat le lehet tölteni internetről, én is onnan gyűjtögettem őket. Annyit lehet esetleg variálni, ha nem fehér lapra nyomtatjuk a mintákat, hanem színesre - a tavaszi/húsvéti filigránjaimat például szép sárga papírból vágtam ki, úgy éreztem az a szín jobban illik a tavaszi mintákhoz. 



Őket még nem ragasztottam ki, így a padlón fotóztam:




A nagyobb, bonyolultabb mintákra (pl az első kettő) rá kell szánni némi időt, de próbálkozhatunk elsőre akár ilyen kisebbekkel is:



Ha szeretnétek ilyesmit, de nincs kedvetek vele bíbelődni, a Meskán láttam hasonlóakat vékony furnér lapból vágva, kérésre bármilyen mintát el tudnak készíteni (nyilván nem olyan nagyon részleteseket, mint amilyen néhány papírra készült minta).


Ismeritek ezt a technikát? Ha készítettetek már hasonlót, megjegyzésben linkeljétek! :-)

8 megjegyzés:

  1. nem ismertem ezt a technikát de nagyon bejön! Köszi a tippet! :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igazán nincs mit! Ha készítesz valami szépet, mindenképp mutasd meg! :-)

      Törlés
  2. Mikor kicsi voltam a karácsonyi időszakban az ablakomat díszítettük így. Nagyon szépek lettek! :)

    VálaszTörlés
  3. El is felejtettem,hogy ilyen is létezik..mert én is az Anyukámmal szoktam ilyet készíteni kiskoromban(helyesebben ő csinálta,én meg mindig belevágtam). :)
    Olyan jó erre visszagondolni.Köszönöm.! <3

    VálaszTörlés
  4. Nagyon ügyi vagy, mostanában ez sem jutott eszembe, de elég költséghatékony, szerintem a hétvégén nekiállok :P

    VálaszTörlés
  5. Aranyosak :) régebben én is csináltam ilyeneket :)

    VálaszTörlés
  6. Nagyon klasszak, jóóó sok türelmed volt hozzájuk! :)
    Én tavaly csináltam hasonló módon hópelyheket, idén sajnos még nem volt rá időm :(

    VálaszTörlés
  7. Kedves Pancsi.
    Én készítettem,csak hópihékre ,összpontosítottam.
    Elküldenéd a te sablonjaid elérhetőségét?weboldal címét.
    elérhetőségem
    @
    nagynetunde9@gmail.com
    Egy ajánlat
    /kisferenc.qwqw.hu /Érdemes benézni,igen olcsók,dekorativak
    Segítséged előre is köszönöm.
    Üdv Tündi

    VálaszTörlés