2012. november 30., péntek

Xmas project - Adventi kalendárium


Karácsony, a kedvenc ünnepem - nem az elharapózó ajándékozási kényszer, inkább a készülődés miatt. Imádok karácsonyi dekorációt készíteni, díszíteni a lakást, ünnepi fényeket nézni, és 33 évesen is várni a Jézuskát, az ünnep csodáját. Nagy örömmel mondtam igent Bellala megkeresésére, hogy Xmas project keretében heti rendszerességgel készítsünk egy-egy karácsonyi dekorációt. Ennek első részében adventi kalendáriumot készítettünk. 


Egy kis "történelem":
Az adventi naptár használatának népszokása 1900 körül kezdődött, kialakulása egy német édesanyához kötődik, akinek kisfia, Gerhard, már hetekkel az ünnep előtt türelmetlenkedett a várva-várt és megszokott karácsonyi ajándékok miatt. Az édesanya ezért érdekes és meglepő játékot talált ki gyermeke számára: egy kemény papírlapot huszonnégy részre osztott, mindegyik részre rátűzött egy-egy darabcsokoládét, majd megengedte, hogy a gyermek minden este megegyen egyet-egyet közülük. Mikor a kisfiú felnőtt, nem felejtette el édesanyja meglepetését, és üzleti vállalkozásba kezdett. Olyan naptárt szerkesztett, amelyen huszonnégy ablakocska mögé egy-egy darab csokoládé vagy cukorka volt elrejtve, s ezek csak a spaletták kinyitása után váltak láthatóvá.

Az adventi kalendáriumról, naptárról sokunknak azok a kis ablakos naptárak jutnak eszünkbe, amelyekbe apró csokoládékat rejtettek a gyártók - ilyenünk volt nekünk is gyerekkorunkban. Azt hiszem nem vagyok egyedül azzal a gondolattal, hogy az adventi naptárnak elsősorban a kisgyermekes családokban van jelentősége. Aranyos ötletet olvastam azoknak, akiknél még nincs kisgyermek a családban: a 24 ablakba/fiókba felváltva tehetünk a pár női és férfitagjának meglepetést - kis csokit, cukrot, apró cetliket (ma én mosogatok, masszázs stb). Így a párnak közös adventi naptára lehet, együtt nyitogathatják a fiókokat reggelente. 

Én ezúttal egy kettős hasznosítású adventi naptárat készítettem, 24 gyufás skatulyából. A 2 in 1 megoldás decemberben adventi naptárként fog funkcionálni, az év többi részében pedig apró ékszerek tárolójaként: a kis fiókokban nem keverednek össze a bedugós fülbevalók és a kisebb medálos nyakláncok. Így a művemet egész évben tudom használni és csak néhány apró módosítást kell rajta eszközölni, hogy megfelelő lakásdekoráció legyen egész évben.

Lássuk, hogy készült:

Összegyűjtöttem 24 gyufás skatulyát, majd a belsejüket lefestettem: felét bronz színű akril festékkel, másik felét pedig tűzpiros színező pasztával (sok színem van belőle itthon - jól beszívja a papír és a gipsz, olcsó és sok színben kapható). 



Majd hármasával összeragasztottam a skatulyák házait; 4 hármas toronyból lett egy szint, összesen két szintből áll össze a 24 fiókos "építmény".



Ezután kilyukasztottam középen a kis fiókok előfalát, ebbe került a kihúzógomb: hivatalos neve ismeretlen annak a kétlábú izének, ami a fiókok gombja lett. A fiókok mindkét oldalát kilyukasztottam: az egyik felére 1-24-ig felfestettem a napok számát, míg a másikat üresen hagytam. A számos fele lesz elöl a fiókoknak amíg adventi naptárként funkcionál a művem, majd januárban átszerelem a gombokat a másik oldalra, így ékszertároló lesz. 

Utolsó lépésként felragasztottam az alsó-felső talapzatot, decoupage technikával díszítettem a tetejét valamint felragasztottam az oldalára a karácsony mintás díszeket.. Januárban egyszerűen megfordítom a tornyot,  a most alul lévő egyszínű részt egy másik mintával díszítem, eltávolítom a télapót és a fenyőt és máris átalakult ékszertartóvá :-)

És íme a végeredmény:




Összességében tetszik, bár néhány dolgot már máshogy csinálnék: nem számoltam vele, hogy alul-felül ennyire látszani fog a vastag kartonlap, talán nem is lenne rá szükség (nem akartam, hogy a ragasztó átüssön a vékony kartonon, ezért ragasztottam fel azt is), valamint kissé nehezen húzható ki némelyik fiók, mert megvastagodtak a festéktől, elég lett volna az elöl látszódó részét lefesteni a skatulyáknak.

Ti készítetek adventi naptárat?

Nézzétek meg a többiek alkotásait is!

Belle (Girl's Corner)
CRaPTRaSH (CRaPTRaSH ViLáGa)
Verus (Lakkfan blog)

22 megjegyzés:

  1. Ez szuper lett! Nagyon kreatív vagy, ahogy látom :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi!
      Szeretek ilyesmiket alkotni, főleg karácsony előtt :-)

      Törlés
  2. jujj de szép lett :) nagyon tetszik :))

    VálaszTörlés
  3. Nagyon szép lett, azt hiszem, jövőre ilyet fogok csinálni én is.:)

    VálaszTörlés
  4. Ez irtó jó lett :) Ötletes, és nagyon mutatós :)

    VálaszTörlés
  5. Pont ilyet akartam én is, csak későn kezdtem el kigondolni, és csak 17 dobozunk volt itthon, azok is tele gyufával. =(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nálam is egy nagy kupac gyufa csücsül most egy műanyag dobozban :-)

      Törlés
  6. Elvetemült vagy, nem kis munka, de csodás a végeredmény. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi, de ez még nem az elvetemült kategória :-)
      (az az volt, amikor vékony cérnát 3 órán keresztül tekergettem egy üveg körül, hogy legyen egy decoupage-olt rózsavázám - a 3. órában akkor már nem éreztem normálisnak magam :-)))

      Törlés
    2. El tudom képzelni... Én is egyszer készítettem soksoros, kásagyöngyből készült nyakláncot, és megfogadtam, hogy soha többet :-D

      Törlés
  7. Hallod, váááderöhadtjó!!! :D

    VálaszTörlés
  8. Rohadtul ügyes vagy! :) Nagyon szép lett, és ötletes. :)

    VálaszTörlés
  9. Pár napja fészen tettem ki egy képet ilyen kalendáriumról, csak más színekkel. Ha lett volna elég gyufásdobozom, én is ezt készítettem volna el. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen láttam, akkor ez már készült :-)
      Nekem sem gyűlt össze elég üres doboz, így vettem egy csomaggal - most műanyag dobozban csücsülnek a ház nélküli kis gyufák :-)

      Törlés
  10. Köszi mindenkinek, örülök, hogy tetszik! :-)

    VálaszTörlés
  11. Hűűű de ügyes vagy!Ki gondolta volna,hogy a blogodon tudok meg rólad ilyeneket.:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mik ki nem derülnek, mi? :-)
      Pedig ha karácsony körül ellátogatsz hozzánk, sok-sok saját művet láthatsz nálunk :-)

      Törlés
  12. Annyira ügyes vagy! Nagyon tetszik! :)

    VálaszTörlés